gravid vecka 37

Välkommen vecka 37!

Nu har vi verkligen börjat förbereda oss för förlossningen. Bara 27 dagar kvar och lillasyster kan ju faktiskt komma i princip när som helst. Drömde i natt att hon var påväg, men inte kom ut någon gång. Satt på förlossningen och väntade och väntade och väntade.

Profylax

Något som är prioriterat nu är att David och jag den senaste tiden har börjat träna på profylaxandning och avslappningsövningar. När jag väntade Henny gick jag kursen ”Innan du föder” från Annas profylax. Och för mig gav det väldigt bra effekt under förlossningsarbetet. Jag märkte direkt när jag tappade kontrollen och spände mig i onödan och hur otroligt mycket ondare det gjorde. Profylaxandningen och avslappningen tog inte på något sätt bort all smärta, men jag klarade mig igenom smärtan mycket bättre än vad jag gjorde utan andningstekniken.

profylax

Profylax – andning och avslappning

Profylaxträning innebär att man övar sig i avspänning och andningsteknik. Det finns några olika sätt och de anpassas efter sammandragningarnas intensitet. När man har ont är det lätt att man spänner sig och faktiskt slutar andas. Andningen, och kroppens förmåga att slappna av även i smärta, hänger ihop. Andas du kan du lättare slappna av. Slappnar du av är det också lättare att andas.förbereda sig för förlossning

Träna profylax

Jag har tränat profylax och fött barn innan och jag kan lova dig att du behöver träna! Det kräver en hel del koncentration och tekniken behöver sitta när du väl ska föda. Har du någon med dig när du ska föda är det viktigt att även den personen kan så att hen kan hjälpa dig och påminna dig om vad du ska göra.

Att slappna av trots smärta behöver tränas in, för det kommer tyvärr inte automatiskt. I ”Innan du föder” får man andnings- och avslappningsövningar som du kan använda under förlossningen. Man får även tips på smärtlindrande massagetekniker och på hur du kan träna krystning.

Du som också är gravid – förbereder du dig med profylax?

Läs också

→ Gravid vecka 36 – Tips till dig som är gravid
→ Gravid vecka 35 – ”yeeeey” och ”omg, omg, omg..”
→ Gravid vecka 34 – Gravidfotografering