Jakten på den ”perfekta” kroppen, vad är den perfekta kroppen?

”Hej tjockis” en standard kommentar jag fick när jag väntade Tyra. När jag sa ifrån att jag inte uppskattade det, fick jag höra: ”det får man stå ut med” eller ”jag menar ju att du är fin”. Jag vet att det aldrig var meningen att vara elak, men jag kan ändå säga att det satte sig. Tjockis, detta negativt laddat ord.

När Tyra väl var ute, så var det ”bara” en mjuk mage kvar, som hängde över byxorna om jag försökte sätta på mig något annat än höga mammatights. Det gör mig ledsen idag att jag mådde dåligt över hur kroppen såg ut, att jag 8 veckor efter förlossningen inte kunde ge mig själv lite andrum. Kroppen behöver tid, det var inget jag hade.

Jag ville bli smal, jag ville inte vara mjuk, jag ville ha mina synliga muskler tillbaka så snabbt som möjligt. Jag ville inte att det skulle synas att jag fött barn, jag ville vara mig ”själv”.

kroppen efter förlossning

gravidträning

Jag har gått igenom en knäoperation som krävde väldigt mycket rehab och ansvarsfull träning, som jag skötte till punkt o pricka. INGET skulle få hindra mig att komma tillbaka till toppform igen.

Efter min förlossning, när ömheten hade lagt dig och stygnen hade trillat bort var jag tidigt igång med långa promenader och jag tränade nästan som vanligt. Att det gjorde lite ont ignorerade jag, att jag inte alltid kunde hålla tätt blev jag ledsen över, löste det genom att inte göra den övningen igen…

träning efter knäoperation

Kroppen efter förlossning

Jag kom i kontakt med Mom in Balance 7 månader efter att Tyra fötts och fick chansen att utbilda mig till tränare och gå en utbildning hos dem. Jag fick lära mig så mycket om kroppen, vad som händer under graviditeten och efter förlossningen. Det var en ögonöppnare. Jag har tränat mycket och tyckt mig ha kunskap, men detta var något nytt. Det händer så mycket i kroppen efter en förlossning. Jag stannade upp, lyssnade för första gången på länge inåt och började om. Återgick till att träna min kropp inifrån och ut.

mammaträning utomhus

Träna efter graviditet

Nu är jag gravid med vårt andra barn och har en annan inställning till min kropp, mer avslappnad. Jag vet att jag kan bli lika stark (om inte starkare än innan) igen, jag kommer kunna springa igen, jag kommer kunna göra allt jag vill om jag är snäll, ger mig lite tid och gör det rätt. Träna upp kroppen inifrån och ut. Jag är övertygad om att jag kommer behöva slåss med lite hjärnspöken på vägen, att jag kommer tänka någon negativ tanke men då får jag ta fram den här motivationen. Löpningen, fjällen och den totala friheten att ”äga” sin kropp.

9 månader efter Tyra kunde jag göra det jag älskar mest, springa i fjällen! Ett kvartsmarathon tillsammans med min Sambo.

löpträning efter graviditet

Var stolt över din kropp

Jag hoppas jag kan bidra med ett positivt tänk kring sin kropp, att du som läser och känner igen dig kan inspireras och vilja bli stark. Ge dig själv de bästa förutsättningarna. Se till att jobba upp din styrka inifrån, de djupa magmusklerna och bäckenbotten. Hitta en träningsform du gillar. Ta hjälp av en kompis så kan ni sporra varandra.

Träning ska vara kul, det ska vara peppande och det ska ge dig mer energi.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det är en omställning att få barn. Allt förändras. Det är okej att tycka det är jobbigt, lite fåfäng måste man få vara, man måste få längta lite tillbaka. Det får däremot aldrig bli en piska eller ge skuldkänslor. Kroppen har skapat ett barn under 9 månader och sedan har vi fött det, det om något ska vi vara STOLTA över!

bli stark efter graviditet

Gästskribent: Lisa Franken

Familj: Sambo med Sebastian, Dottern Tyra 16månader och lillebror beräknat till 2/8
Bor: Bromma, Stockholm
Gör: Jobbar som tränare för Mom in Balance, och inom företaget med: sociala medier, marknadsföring och administrativt.
Hitta mig här: @mominbalancestockholm på Instagram och på vår hemsida www.mominbalance.se