Stress, utmattning och nedstämdhet. Känslan av att inte riktigt räcka till. Många upplever småbarnsåren som tuffa. Kortare perioder och stunder av stress är inte farligt, men för mycket stress kan göra oss sjuka.

Du andas ungefär 20.000-25.000 gånger per dygn och ditt hjärta drar ihop sig ungefär 120.000 gånger. Andas är något du gör utan att tänka på det och ditt hjärta arbetar på automatiskt. Men är man vara kvar i stressen en längre tid eller inte ha möjlighet att bryta den, börjar kroppen och hjärnan bryta ner sig själv. Det blir svårt att tänka klart, vi får svårt att ta kloka beslut och kan bli nedstämda. Stress och oro gör att andningen blir kort och ytlig och hjärtat börjar slå snabbare.

Stressen gjorde mig sjuk

Mina första år som småbarnsförälder har inneburit alldeles för mycket stress. En stress som, bokstavligt talat, gjorde mig sjuk. Jag kände verkligen hur skadligt det var för kroppen, hur andningen blev ytlig och hur hjärtat slog snabbt och oregelbundet. En period var jag sjukskriven bara för att få hjärtat att börja slå normalt igen.

I mitt fall fanns det saker i mitt liv jag kunde påverka. Och saker jag inte kunde påverka. Bland annat att min mamma var svårt sjuk och sedan gick bort. Det innebar många sjukhusbesök, fruktansvärda känslor att hantera, allt man ska ta hand om efter att en person gått bort – samtidigt som jag skulle rodda jobb och familj. Sådant kunde jag inte påverka.

Påverka och acceptera sin situation

När stressen påverkar en för mycket behöver man se över sin livssituation långsiktigt, vad som går att påverka och vad vi måste acceptera. Vi behöver prioritera och hålla fast vid det som är viktigast.

Kortsiktigt, där i stunden, är det bra att uppmärksamma andning och puls för att hjälpa kroppen att komma ner i varv, till en andning och en puls som är bra för kroppen. Det är förstås viktigt att se till att man inte hamnar där eller blir kvar i en situation som är så pass stressig att den blir skadlig. Men när vi är mitt uppe i den där stressiga situationen så kan vi bara genom att andas och slappna av ge oss en stunds återhämtning och återfå fokus.

Ta djupa andetag och sänk pulsen

Genom att ta några djupa andetag kan du sänka din puls med flera slag per minut. Du sänker nivåerna av stresshormonet kortisol och sätter kroppen i ett reparationsläge. Inandningen skickar syre och ny energi till hjärnan, utandningen signalerar lugn och ro. Hjärta, lungor och hjärna samarbetar och kommunicerar, så genom din andning kan du även påverka dina kognitiva funktioner, som att återfå fokus och att kunna tänka klart.

  • Blunda
  • Slappna av i kroppen
  • Lägg märke till hur du andas; Ytligt, snabbt, djupt, långsamt?
  • Dra in ett djupt andetag genom näsan, långt ner i magen och håll andan ett tag och andas sedan ut långsamt.

Ta hand om dig <3

/Paulina

Läs mer: Vila – återhämtning, uppladdning eller ett sätt att leva?