behålla lugnet

Tålamod när barnet har ett utbrott. Jag tror alla föräldrar känner igen hur svårt det kan vara att själv behålla lugnet och ha tålamod i det läget. Därför är mitt bästa tips till er: Var som en anka! Men vad menar jag med det?

Känslor smittar

Visste du att känslor smittar? Jo, det är sant! I hjärnan har vi något som kallas för spegelneuroner. Dessa upptäcktes i början av 90-talet och forskarna upptäckte då att dessa hjälper oss att spegla vad andra människor är med om eller känner. Går din vän in med höften i en bordskant reagerar troligtvis du också med ett ”aj!!”. Kanske grimaserar du ungefär som man gör när man själv har slagit sig.

Detsamma gäller om ditt barn gnäller, skriker och är arg. Känslorna smittar och även du riskerar att bli gnällig, sur, arg och få sämre tålamod. När vi försöker prata med barn som är arga och skriker är det lätt att vi själva spänner oss, höjer rösten och börjar prata snabbare. Eftersom känslor smittar är det inte alltid så lätt att behålla lugnet. (Sedan fungerar vi människor olika och en del smittas lättare och mer än andra. Detta påverkas också av trötthet och stress. Men det får bli ett annat inlägg.)

I det läget är det viktigt att påminna hjärnan om att skilja på egna och andras känslor och påminna sig om att vara som en anka. Det är faktiskt ett av de viktigaste verktygen man kan ta till.

tålamod

Var som en anka – Smitta andra med dina känslor

Precis som att du kan bli smittad av andras känslor, så kan du smitta dem. Och här kommer ankan in!

Om du ser en anka simma i en damm ser det troligtvis ut som att den tar sig fram i godan ro. Ankor i en damm ger ofta ett lugnt intryck. Men under vattenytan paddlar fötterna för fullt.

När du står där i hallen och ditt barn har utbrott gäller det att själv behålla lugnet och ha tålamod. Ingen säger att det är lätt, men fortsätt tänka på ankan. Inuti dig jobbar hjärnan på likt ankans små fötter under vattenytan. Kanske står du där och tänker på hur i hela friden ni ska komma i tid, hur du ska lösa situationen, hur du ska bära dig åt för att ditt barn ska bli lugn igen och få på sig alla kläder – eller vad det nu kan vara. Hjärnan jobbar också på för fullt med att behålla lugnet och kontrollera alla känslor.

Ett av flera knep att ta till är att smitta ditt barn med ditt lugn. Tänk på ankans lugna uttryck över vattenytan. Tänk på ditt ansiktsuttryck, ditt kroppsspråk, ditt röstläge, hur du tar i barnet. Allt detta kommer att påverka ditt barns spegelneuroner. Det kan ta olika lång tid för olika barn och olika lång tid i olika situationer (även det kan bli ett eget inlägg) men du kommer att påverka situationen och ditt barn. Att vara med någon som är lugn när man själv är uppe i varv kan hjälpa en att få tillbaka lugnet.

Ha tålamod och var som en anka!

Text: Paulina Gunnardo, Beteendevetare. Skriver, föreläser och poddar om barns utveckling, barnets rättigheter och föräldraskap

Läs mer om barns utveckling och föräldraskap här