sömnbest

Go kväll!

I skrivande stund sitter jag och funderar på om jag ska ta tag i något att göra eller om jag ska gå och lägga mig. Det lutar åt att jag går och lägger mig faktiskt (Kors i taket! Jag som annars avskyr att gå och lägga mig). Och jag är inte ensam om att sova för lite.

Forskning visar att vi sover allt mindre. Därför vill jag tipsa om en gratis mail-kurs, skapad av psykologen Lina Bodestad. Den innehåller 10 micro-lektioner om hur sömn, eller brist på den, påverkar din hälsa. Kursen tittar också närmare på en del myter om sömnens roll för hälsan, vår produktivitet och vårt välbefinnande. En del av dessa myter stämmer, andra inte.

Forskning om sömnbrist

Forskningen är överens om att tillräckligt med sömn behövs för att vi ska må bra både fysiskt och psykiskt. Trött vill ju ingen vara, men det är också så att sömnbrist tenderar att föra med sig irritation, mindre energi till sociala relationer och att man blir känsligare för kritik.

Sömnbrist påverkar den främre delen av hjärnan, pre-frontal-cortex, som har en viktig roll för att vi ska kunna planera, fatta beslut och koncentrera oss. Så förutom att det kan bli allmänt otrevligt av att vi går runt med sömnbrist så fattar vi alltså sämre beslut, blir sämre på att planera och att koncentrera oss om vi sover för lite. Vi blir – bokstavligt talat – lite dumma i huvudet.

Och med dom avslutande orden stänger jag ner datorn och går och lägger mig. God natt!

Här hittar du kursen: Ladda på natten