Ester har ju som ni vet varit väldigt förkyld i veckan som varit. Det är ju aldrig kul när ens bebis är sjuk men en positiv sak med det är att vi mer eller mindre har slutat amma på natten.

Mina två barn har verkligen varit helt olika att amma. H ammade väldigt ofta dagtid, ibland med 40 minuters intervaller och som mest kunde det gå två timmar. I alla fall första halvåret. På natten däremot åt han väldigt sällan och han slutade självmant att nattamma ganska tidigt. Jag tror att han fick i sig det han behövde dagtid.

Ester däremot har ammat med minst 3 timmars intervaller dagtid, ibland kunde det gå 4-5 timmar innan hon blev hungrig när hon helammade och hon ville absolut inte äta om hon inte var hungrig. Det kunde vara riktigt jobbigt i början att inte kunna amma henne i förbyggande syfte, som när vi skulle lämna H på förskolan och hon vägrade att äta innan vi gick hemifrån men blev hungrig precis i anslutning till lämningen. Hon har däremot ammat en hel del på natten. Hon har fortsatt med sina 3 timmars intervaller även nattetid och det är ganska nyligen jag lyckats dra ner på det så pass att vi ammat bara en till två gånger per natt.

Jag gjorde ett ordentligt försök redan för någon månad sedan med ambitionen att försöka sluta helt men det kändes alldeles för jobbigt. Det slutade bara med att vi var vakna båda två mellan 00-03 flera nätter i rad så till slut nöjde jag mig med att det fick bli en amning runt midnatt och en mot morgonen och så har det varit fram tills nu.

Men i och med förkylningen så har även den amningen som var vid midnatt försvunnit. Hon har ju varit så täppt i näsan att hon har haft väldigt svårt att suga så då har jag inte ens försökt amma henne.

Jag har som sagt inte lyckats sluta med nattamningen med hjälp av någon metod den här gången utan snarare dragit ner lite i taget. Jag tänkte att jag kan dela med mig av lite tips som fungerat bra under nedtrappningens gång för mig.

👶🏻 Se till att öka bebisens matintag över dagen. Om ni helammar, försök att lägga till någon amning extra under dagtid och om bebisen är över 6 månader kan du ge gröt på kvällen till att börja med.

👶🏻 När du känner dig trygg med att bebisen är mätt vid läggdags kan du prova att skjuta någon eller några timmar på första amningen.

👶🏻 Ett annat alternativ är att amma på bestämda tider under natten. Bestäm i förväg vilka tider under natten som är tillåtna att amma på. Ha ett tidsintervall på ca 5 timmar där du inte ammar. Ex 00-05. Söv bebisen på annat vis om den vaknar under den tidsperioden.

👶🏻 Gör upp en plan i huvudet om hur du ska gå till väga när du ska söva bebisen. Ha även backup planer om det du först tänkt inte fungerar. Bärsele kan vara ett tillfälligt räddande alternativ.

👶🏻 Ta hjälp. Du måste inte klara av nedtrappningen på egen hand. Pappan eller någon annan närstående kan hjälpa till under några timmar av natten om det blir för tufft att göra det på egen hand.

👶🏻 Erbjud vatten istället för att amma om bebisen verkar ha svårt att komma till ro. Det kan hjälpa till att lugna ner en orolig bebis men se till att vattnet inte blir ett substitut för amningen. Det ska bara vara en liten törstsläckare.

👶🏻 Samsov delar av natten om ni inte redan gör det. Ibland vill bebisen bara känna närhet och egentligen inte amma men gör det av ren vana. Att behöva kliva upp ur sängen som förälder vid varje tillfälle en orolig bebis vaknar är också dömt att misslyckas. Sömnbrist är inte att leka med som vi alla vet.

👶🏻 Lägg gärna nedtrappningsförsöken i anslutning till en helg eller annan typ av sammanhängande ledighet. På så vis kan du sova ikapp några timmar på dagen om natten varit tuff och pappan eller någon annan närstående kan ta bebisen några timmar.

Med hjälp av tipsen lyckas man förhoppningsvis skrapa åt sig några fler sammanhängande sömntimmar och styra om bebisens invanda amningsbeteende så att den lyckas komma till ro och somna även på andra sätt än med amning!

Lycka till! 🌸