Någonting det talas mer och mer om i sociala medier i samband med träning under och efter graviditet är det här med magmuskeldelning, även kallad Diastasis recti. Det är en naturlig följd av att magmusklerna trycks isär på grund av trycket från den växande livmodern under en graviditet. För vissa försvinner delningen direkt efter en förlossning eller inom loppet av några veckor, medan den kvarstår under en tid och ibland till och med permanent för andra.

Man kan enkelt känna efter på sig själv om man har en delning genom att göra en situps-rörelse när man ligger på plant underlag och försiktigt trycka med fingrarna i mitten av magen. Där känner man hur de raka magmusklerna löper längs med magen och har man en delning känner man det som en nedsänkning mellan musklerna. Delningen kan vara olika bred och olika djup och sitta ovanför eller under naveln. Det vanligast är att delningen är som bredast precis runt navelområdet.

A3F4A56E-E269-4649-8CA5-8FE4D4A226BC

Du kan läsa mer om magmuskeldelning på mammafitness.se

Efter min första graviditet med Helmer gick magmusklerna ihop rätt snabbt efteråt av sig själva. Jag gjorde knappt några övningar utan gick mest promenader med barnvagnen.

Så blev det inte efter graviditeten med Ester. Magen hade en annan form med henne, den var verkligen rund som en boll och rätt hög in i det sista. Den sjönk aldrig sådär märkbart som den kan göra på vissa. Jag tror att magens vassa form utåt hade större påverkan på magmusklerna i kombination med att jag inte var lika vältränad den här gången och musklerna gav liksom vika enklare tror jag. Jag minns i alla fall att det gjorde så ont i magen när den växte med Helmer, att man verkligen kände hur det liksom stramade i magmusklerna, men hade inte alls den känslan med Ester.

Resultatet blev i alla fall en delning som inte har gått tillbaka av sig själv. Den är ca 3 cm bred på det bredaste stället, det är ju ändå som ett litet hål in i magen. Lite sjukt när man tänker på det! Jag har inga problem av det i nuläget mer än en mage som lätt börjar puta när jag ätit mycket tex. Fast det gör väl de flestas å andra sidan! Man kan dock få både problem med ryggvärk på grund av minskad bålstyrka och ont i magen om delningen av rätt uttalad. Just minskad bålstryka med ryggvärk som följd kan man få även om man inte har en delning endast på grund av graviditetens påfrestning på kroppen. Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka göra något åt det och med rätt sorts träning kan man minska delningen och kanske till och med bli kvitt den!

Sedan någon månad tillbaka har jag börjat träna mer regelbundet och gjort anpassade övningar. Jag tycker redan att jag ser en liten förbättring just när det kommer till delningen, det känns i alla fall som att den inte är lika djup som innan. Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig framöver och om det går att få ihop det ännu mer!

Här är några tips på bra appar, samt instagramflöden som fokuserar på mammaträning. De ger jättebra tips på övningar och sånt som är viktigt att ha koll på för att inte träna fel och av misstag göra delningen värre. Har ni några fler tips på bra träningsprofiler inom området?

Apparmammagravid, mammamage

InstagramOlga Rönnberg, Alexandra Jargren, Emelie Hollsten