Funderar du på att sluta nattamma? Ibland bestämmer sig barnet självt för att sluta. Andra gånger är det mamman som vill sluta nattamma, kanske som ett sätt att trappa ner amningen eller för att det påverkar sömnen för mycket. Att sluta nattamma kan vara en stor omställning för ditt barn. Här ger doulan Gamze Berglund sina 8 bästa tips för att sluta nattamma genom att dra ner på amningstillfällena lite i taget.

sluta nattamma

8 tips för att sluta nattamma

1. Öka matintaget dagtid

👶🏻 Öka bebisens matintag på dagen. Om ni helammar, försök att lägga till någon extra amning under dagtid. Om ditt barn är över 6 månader kan du ge gröt på kvällen till att börja med.

2. Skjut några timmar på första amningen

👶🏻 När du känner dig trygg med att ditt barn är mätt vid läggdags kan du prova att skjuta någon eller några timmar på första amningen.

3. Amma på bestämda tider under natten

👶🏻 Ett annat alternativ är att amma på bestämda tider under natten. Bestäm i förväg vilka tider under natten du ska amma. Ha ett tidsintervall på ca 5 timmar där du inte ammar, exempelvis kl. 00-05. Hjälp ditt barn att somna om på annat vis om den vaknar under den tiden då ni inte ska amma.

4. Gör en plan för hur du ska söva ditt barn utan amning

👶🏻 Gör en plan för hur du ska söva ditt barn utan amningen. Ha även backup-planer om det du först tänkt inte fungerar. Bärsele kan vara ett alternativ.

5. Ta hjälp

👶🏻 Ta hjälp. Du måste inte klara av nedtrappningen på egen hand och det kan vara tufft att klara nedtrappningen på egen hand. Be pappan eller någon annan närstående att hjälpa till under några timmar av natten.

6. Erbjud vatten

👶🏻 Erbjud vatten istället för att amma om ditt barn har svårt att komma till ro. Det kan hjälpa för att lugna ner en orolig bebis. Se till att vattnet inte blir ett substitut för amningen, det ska bara vara en liten törstsläckare.

7. Låt ditt barn vara nära

👶🏻 Ibland vill bebisen bara känna närhet och egentligen inte amma, men gör det av ren vana. Samsov delar av natten om ni inte redan gör det.

8. Trappa ner amningen vid ledighet

👶🏻 Lägg nedtrappningsförsöken i anslutning till en sammanhängande ledighet, exempelvis en helg. På så vis kan du sova ikapp några timmar på dagen om natten varit tuff och pappan eller någon annan närstående kan ta hand om barnet några timmar.

Med hjälp av tipsen lyckas man förhoppningsvis skrapa åt sig några fler sammanhängande sömntimmar och styra om bebisens invanda amningsbeteende så att den lyckas komma till ro och somna även på andra sätt än med amning!

Lycka till! 🌸

Text: Gamze Berglund, doula och Paulina Gunnardo, beteendevetare

Läs mer om barns utveckling, graviditet och föräldraskap