Rim, ramsor och bokpåsar. Det finns många olika sätt att introducera små barn för bokstäver och skriftspråk. Eftersom Leopold gillar att sortera spelkort brukar vi passa på att öva på alfabetet samtidigt som vi leker med korten.

När Leopold tar kortet ritar jag bokstaven L i luften med fingret. Tillsammans övar vi på att ljuda bokstaven. Därefter bokstaverar vi hans namn. Eller rättare sagt; jag placerar bokstavskorten i rätt ordning på golvet och Leopold studerar storögt mina rörelser. Vi övar på vad bokstäverna som bildar hans namn heter och hur de låter. Efter en stund är det något annat som fångar hans intresse och bokstavskorten (som egentligen är spelkort) är inte längre lika roliga. 

träna bokstäver

För att ett barn ska kunna lära sig att skriva och läsa behöver barnet utveckla en fonologisk medvetenhet, vilket innebär en förståelse för hur olika bokstäver låter, hur de förhåller sig till varandra samt hur de bildar olika ord. För att kunna läsa krävs det att barnet förstår att ett ord består av olika slags ljud som sitter ihop.

Korta stunder med kreativa och lekfulla bokstavslekar brukar vara det bästa sättet att få Leopold engagerad. Hellre tio minuters ABC-träning än ingenting alls brukar jag tänka. Memory, ABC-böcker och alfabetsstämplar är andra sätt att introducera alfabetet för barnet. Det går ju faktiskt att bokstavsträna med ganska enkla medel, som med hjälp av papper och penna till exempel. Men detta förutsatt att barnet kan greppa pennan stadigt, såklart. Vi har inte riktigt kommit så långt ännu, därför är spelkorten ett bättre alternativ för oss i dagsläget.☺

Att sätta ord på det jag som vuxen gör i vardagen och att benämna saker med dess rätta namn är ett effektivt sätt att berika mitt barns ordförråd. Varje dag innebär nya möjligheter för barnet att lära sig nya ord. Det är så häftigt att följa sitt barns språkutveckling tycker jag.☺