Gästskribent: Lina Rönnåsen

Att vara förälder kan vara otroligt härligt och samtidigt alldeles förfärligt. Det kräver så mycket på en mängd olika sätt – och är dessutom stört omöjligt att förbereda sig inför. Ta bara alla dessa stora och stormiga känslor!

Kärleken och sårbarheten är ju en sak, men det jag framför allt har överrumplats av under mina snart nio år som mamma är något man oftast inte pratar om. Nämligen alla de arga och frustrerade känslor dessa älskade ungar och livet i småbarnskarusellen kan framkalla.

En arg familj

Tvåbarnsmamman Lina Rönnåsen vill ge hopp och tips till arga familjer.

Lärde oss mycket

Under en period var vi en ganska arg familj. Så pass arg att det inte alls kändes bra. Både barn och vuxna. Det finns en lång rad anledningar till att det blev så för just oss, men jag tänker att många nog kan känna igen sig oavsett vad känslorna bottnar i. Ilska blir så lätt en ventil när man inte mår riktigt bra.

arg familj

Ett argt monster ritat av då sjuåriga dottern.

Samtidigt som det var en jobbig period så lärde vi oss också oerhört mycket. Kanske framför allt om oss själva. Men också om varandra och om hur vi kan jobba för att slippa hamna i samma läge igen. Så klart måste alla känslor få finnas och vi kommer alltid att vara en familj med mycket upp och ner i humöret. Men alltför mycket ilska blir bara destruktivt.

5 tips för arga familjer

Nu för tiden är vi en mycket gladare familj igen. Såklart tjafsar och skäller vi ibland, men vi mår bra. Barnen har blivit större – sömnbristdimman har lättat och de går att resonera med – men vi har framför allt tänkt till och förändrat väldigt mycket kring vårt föräldraskap och familjeliv. Här kommer fem tips som skulle ha hjälpt oss när vi var i början av den processen:

1. Lista problemen: Vad är det som gör er arga? Varför mår familjen dåligt? Skriv en lista för att se svart på vitt. Bara att formulera sig i skrift kan hjälpa till att lätta på de jobbiga känslorna. Och det blir tydligare var man kan börja förändra.

2. Lyft på locket: Att vara öppen både inom familjen och utåt mot släkt och/eller vänner kan vara jättejobbigt och obekvämt. Men det ger så mycket! Hitta någon du litar på att börja berätta för.

morgonschema

Exempelvis morgon- och kvällsscheman med klockslag kan hjälpa till att skapa lugn.

3. Skapa struktur: Rutiner och struktur ger trygghet för hela familjen. När alla vet ungefär vad som ska hända och vad som förväntas av en blir det färre konflikter. För barn är det jättebra med bilder som visar till exempel morgonrutinen.

4. Prioritera: Välj bort sådant som skapar stress och oro. Det kan även vara sådant som egentligen är kul, men om stabiliteten inte finns där kan det mesta sluta i kaos. Så ta den enkla vägen.

5. Hitta hjälp: Och förstås, så viktigt! Sök stöd via exempelvis BVC eller familjerådgivningen om problemen blir svåra. En professionell utomstående är till jättestor hjälp.

Så till andra arga familjer vill jag bara säga – ge inte upp! Det finns ingen quick fix, men det går att ta sig framåt mot mer glädje. Och se till att börja förändringen i dig själv, den enda person du egentligen någonsin kan påverka…

Gästskribent: Lina Rönnåsen, 37 år.
Familj: Man och två barn, 8 och 5 år.
Bor: Utanför Uppsala.
Gör: Arbetar halvtid som journalist.
Fritid: Umgås med familjen, kollar tv-serier, skriver och går promenader.
Du hittar mig: På bloggen www.engladfamilj.se, på instagram @engladfamilj och på facebook https://sv-se.facebook.com/engladfamilj/