barn som har svårt att somna

Barn som har svårt att somna är ett vanligt bekymmer bland småbarnsföräldrar. Och småbarnsföräldrar tycker kanske inte att sommarkvällarnas fantastiska ljus bara är fantastiskt. I alla fall inte när det kommer till läggningen av barnen.

Det tar olika lång tid för olika barn att varva ner

Att varva ner tar tid, och för en del tar det längre tid – särskilt när det är ljust ute. Dagsljuset från solen piggar upp hjärnan skickar signalerar om att vi ska hålla oss vakna. Tänk därför på att det tar olika lång tid för olika barn och jämför inte din situation med andras utan försök hitta något som funkar för er.

3 tips för att underlätta läggningen sommartid

  • Dagsljuset från solen piggar och varvar upp hjärnan. Dämpa belysningen, dra för gardiner och dra ner persienner (jättetråkigt, ja) för att skapa skymning inomhus.
    → Tips på bra mörkläggningsgardiner.
  • Ta bort skärmar i god tid innan läggning. Även ljuset från tv, dator, padda, mobil skickar signaler till hjärnan att den ska vara pigg. Barnet sitter kanske stilla och tittar men hjärnan får inte det lugn som den behöver.
  • Skapa en rutin för läggningen som passar er och börja i god tid innan läggningen. Ett tips är att läsa böcker tillsammans. Närhet gör att kroppens egna lugn-och-ro-hormon Oxytocin utsöndras. Oxytocinet är som stressens raka motsats och effekten dröjer sig kvar en stund efteråt. Dessutom är det väldigt mysigt 🙂

Text: Paulina Gunnardo, Beteendevetare och föreläsare om barns utveckling och föräldraskap. Bloggar på Motherhood.se