barn som har svårt att somna

Barn som har svårt att somna är ett vanligt bekymmer bland småbarnsföräldrar. Och småbarnsföräldrar tycker kanske inte att sommarkvällarnas fantastiska ljus bara är fantastiskt. I alla fall inte när det kommer till läggningen av barnen. Det är inte alltid lätt att få barnen att somna när argumentet om att solen gått och lagt sig plötsligt inte funkar. Ljuset har gjort den lilla kroppen ganska pigg trots att klockan är mycket.

Dagsljus från sol, led-lampor och ljus från skärmar (som tv, dator, mobil, padda) piggar och varvar upp hjärnan. Ljuset signalerar helt enkelt att hjärnan ska hålla sig vaken. Att barnen tycker att det går alldeles utmärkt att vara vakna trots att det blivit kväll är därför inte så konstigt.

3 tips för att underlätta läggningen sommartid

  • Att varva ner tar tid, särskilt när det är ljust ute. Dämpa belysningen, dra för gardiner och dra ner persienner (jättetråkigt, ja) för att skapa skymning inomhus. En del har lättare för att varva ner än andra, så är det för både vuxna och barn. Tänk därför på att det tar olika lång tid för olika barn och jämför inte din situation med andras utan försök hitta något som funkar för er.
  • Ta bort skärmar i god tid innan läggning. Ljuset från tv, dator, padda, mobil skickar signaler till hjärnan att den ska vara pigg. Barnet sitter kanske stilla och tittar men hjärnan får inte det lugn och ro den behöver.
  • Skapa en rutin för läggningen som passar er. Ett tips är att läsa böcker tillsammans. Närhet gör att kroppens egna lugn-och-ro-hormon Oxytocin utsöndras. Oxytocinets effekter i kroppen dröjer sig kvar en stund efteråt. Dessutom är det väldigt mysigt 🙂

Tips dina vänner: