Många blivande mammor har ambitionen att amma sina nyfödda barn men för en del blir det svårare än de tänkt sig. Amning kan se enkelt ut från betraktarens öga men kan upplevas som allt annat än enkelt för den nyblivna mamman. Först och främst är det viktigt att förstå hur amningsfysiologin fungerar så att du som nybliven mamma kan samarbeta med din kropp istället för att omedvetet motarbeta den. Läs mer om hur amningshormonerna fungerar och varför stress och oro kan försvåra amningen avsevärt.

hur påverkar stress amning

Prolaktin, oxytocin och utdrivningsreflexen

Det finns två hormoner som spelar en viktig roll när det kommer till amning och mjölkproduktion. Det ena är prolaktin och det andra är oxytocin. Prolaktin produceras i kroppen redan under graviditeten och bidrar till att vävnaden i brösten förbereder sig inför amningen. Nivåerna stiger markant efter förlossningen och i samband med att moderkakan släpper. Det är prolaktinet som talar om för kroppen att den ska producera mjölk och det bildas mer prolaktin ju oftare och ju mer bebisen suger. Kroppen producerar och frisätter som mest prolaktin på kvällen och natten och därför gynnas mjölkproduktionen extra mycket av att man ammar nattetid.

Oxytocin är det hormon som skapar lugn och ro i kroppen. När barnet börjar suga på bröstet skickas en signal till hjärnan som talar om för kroppen att frisätta oxytocin vilket i sin tur sätter igång utdrivningsreflexen. Det är utdrivningsreflexen som gör det möjligt för bröstet att släppa ifrån sig mjölken. Det sker genom att mjölkgångarna drar ihop sig och på så vis pumpas mjölken ut ur bröstet och in i munnen på barnet. Det är alltså inte barnets sugtag i sig som drar ut mjölk ur bröstet utan utdrivningsreflexen som pumpar ut mjölken till barnet.

Oroskänslor

Det som är viktigt att förstå i sammanhanget är att oxytocinet är känsligt för olika typer av negativa känslor. Om mamman känner sig ängslig, har ont eller är stressad påverkar dessa känslor graden av oxytocin som frisätts i blodet. Ju mer olustkänslor, desto mer hämmas frisättningen av oxytocin. Det kan göra att utdrivningsreflexen tar längre tid på sig att komma igång från det att bebisen börjar suga på bröstet. Fördröjningen kan göra bebisen otålig och ledsen, vilket i sin tur spär på mammans stressnivåer och försvårar utdrivningen ytterligare. Därmed kan en mamma som har massor med mjölk i sina bröst ha svårt att amma sitt barn just för att utdrivningsreflexen krånglar.

Tillgång och efterfrågan

Bröstet känner av om det töms på mjölk efter ett amningstillfälle eller om det finns mjölk kvar efter det att bebisen har slutat suga. När trycket i mjölkgångarna är lågt för att bröstet är tömt på mjölk skickas en signal till hjärnan som talar om för bröstet att öka produktionen till nästa amningstillfälle. Det kan också göra det motsatta och sänka produktionen om trycket fortfarande är högt på grund av att det finns kvar mjölk i bröstet.

Således kan en mamma uppleva att hon inte producerar tillräckligt med mjölk men i själva verket rör det sig om att hon har svårt att släppa ifrån sig mjölken för att hon känner oro av något slag. Det här leder till en ond cirkel då kroppen tolkar det som att den kan minska produktionen eftersom bebisen inte äter upp det som produceras.

Våga be om hjälp

Att be en nybliven mamma att inte stressa och vara orolig kan vara lättare sagt än gjort. För många är det svårt att få igång mjölkproduktionen samtidigt som man ska hinna laga mat, vila och ta hand om eventuella syskon. Våga därför be om hjälp i början! En partner kan med fördel sköta markservice och ha huvudansvaret för eventuella syskon den första tiden så att mamman får möjligheten till en lugn start. Ta också hjälp av familjemedlemmar om de finns tillgängliga eller kanske en nära vän eller en granne? Det finns också doulor som kan erbjuda postpartumtjänster vilket innebär att en doula kommer hem till dig några timmar per dag för att hjälpa till med allt ifrån amningsrådgivning till lättare hushållshjälp och syskonpassning. Visste du att i Holland erbjuder staten en sådan tjänst till alla nyblivna mammor den första tiden efter förlossningen helt kostnadsfritt?! Det är inte meningen att vi ska klara allt på egen hand även om vi ibland väldigt gärna vill det.

Tips för att lättare kunna slappna av

  • Sätt dig i ett enskilt rum för att inte bli störd av sådant som pågår runomkring dig.
  • Se till att sitta bekvämt så att du kan slappna av i axlar, rygg och nacke.
  • Ha en podd i öronen, eller titta på en serie medan du ammar.
  • Fixa en amningsstation med vattenflaska, snacks, handuk och dylikt så att allt du behöver finns lättilgängligt när du väl sitter ner.
  • Investera i en ergonomisk bärsele eller en bärsjal som du kan amma i medan du sysslar med annat. Då kan du sitta, bära och stå samtidigt som du ammar din bebis. Det underlättar också om du behöver ta hand om eventuella syskon.
  • Våga be om hjälp. Avlastning kan se ut på många olika sätt. Det kan vara att någon går ut på en barnvagnspromenad med bebisen så att du får hämta andan en stund, lämnar en matlåda för att du ska ha en sak mindre att tänka på eller hjälper till med lämning och hämtning av syskon för att underlätta vardagen. Våga be om hjälp när du behöver det och våga tacka ja om någon erbjuder sig att avlasta!

Text: Gamze Berglund
Doula på doulorna.se 

→ Läs mer om amning och graviditet här